×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.

Blogginlägg

Vilken karta ska bort, egentligen?

1
Årets första major avgjordes i helgen, och det blev en riktigt spännande turnering med extremt många bra matcher. Redan inför Eleague Major 2017 tänkte jag att jag ville hålla lite koll på vilka kartor som spelas — eller inte spelas, rättare sagt — då jag liksom många andra känner att Inferno bör återinföras till den aktiva kartgruppen. Både den gamla och nya versionen av Inferno har varit underbara att lära sig, och den äldre upplagan bjöd på några av de mest minnesvärda toppmatcherna vi sett. Mitt mål var därmed att se vilken karta som bör ersättas.


"Nya" kartor toppar — klassikern minst spelad

Kollar man på turneringen överlag var det riktigt bra variation på spelade kartor, och Overpass var den som lirades flest gånger. Hela tio drabbningar skedde på kartan, men den var inte överlägsen då den bara spelades två gånger mer än Cobblestone, Cache och Train. Nej, varken Overpass eller Cobblestone — kartor som får matchmakers att rynka på näsan — tros vara aktuella för bänken när Inferno övervägs.

Overpass var den mest spelade kartan på majorn.


Istället är det Dust2 som ligger pyrt till då den ligger sist i listan med bara sex spelningar under hela turneringen, snäppet sämre än Mirage som låg på sju. Denna statistik bekräftar någonstans folks misstankar om att superklassikern är nästa att försvinna. Vi alla vet att den är omåttligt populär bland icke-proffs, men är den verkligen så opopulär i toppskiktet?


Cobblestone valdes bort flest gånger

Jag tog på mig att kolla upp kartstatistiken själv, men valde att inte bara lista vilka kartor som spelades. Då majorsystemet endast tillåter fem kartor att bannas under vetoprocessen slumpas en karta mellan två stycken icke-bannade, och om man istället kollar på vilka kartor som tilläts spelas får man en väldigt annorlunda statistik.

Det första som slog mig var Cobblestones skillnad. Kartan låg delad tvåa över mest spelade, men faktum är att den bannades näst intill alla andra matcher. I vetoprocessen valdes den bort hela 31 av totalt 40 gånger, och bara en gång var den ett aktivt kartval i slutspelet. Detta gör den snarare till den minst populära hos världseliten, medan Dust2, som alltså spelades minst av alla kartor under majorn, istället var en så kallad "mellankarta" med en delad tredjeplats över de minst bannade.

Cobblestone spelades en hel del, men var inte alls bland de mest populära.


Säkert är dock Overpass favoritskap i toppskiktet. Faktum är att den toppar statistiken ännu hårdare när man inkluderar alla gånger som den hade chansen att spelas. Kartan bannades bara i hälften av alla vetoprocesser, men spelades endast hälften av gångerna den tilläts. En stor anledning till detta är att den förlorade stenhårt mot slumpgeneratorn under Swiss-stadiet då den bara sågs i sex matcher av de 15 gånger den lämnades kvar till slumpen.

Mest spelade av 52 matcher

Overpass (10)
Cobblestone (8)
Cache (8)
Train (8)
Nuke (7)
Mirage (6)
Dust2 (5)

Mest bannade i 40 vetoprocesser

Cobblestone (31)
Train (30)
Nuke (29)
Mirage (28)
Dust2 (28)
Cache (27)
Overpass (20)

Poängen med denna presentation är inte att någonstans att kasta på mig ögonskugga och skrika "Leave Dust2 alone", utan bara visa att statistik kan vara missvisande. Precis som mina egna siffror över bannade kartor, då jag till exempel inte har kollat upp vilka lag som bannade vilka kartor. Det finns alltså en möjlighet att det är få lag som bannar en viss karta, men att dessa lag spelade fler omgångar och därmed drar ner dess statistik.


Jag kan ändå köpa att Dust2 får en rework

Av alla kartor i den aktiva gruppen är Dust2 den överlägset äldsta när det kommer till dess nuvarande form. Den har mer eller mindre varit densamma sedan CS:GO-betan, medan kartor som Train och Nuke som bekant totalrenoverats. Till och med Cobblestone och Overpass har fått stora förändringar sedan lansering, även om deras "teman" är desamma som från start. Kollar man sedan på Mirage och Cache — två kartor som blev populära innan Valve anammade dem — presenterades de ju officiellt i spelet med helt egna utseenden jämfört med de tidigare "underground-versionerna".

Jag kan hålla med om att Dust2 rent objektivt är kartan som behöver skickas till verkstaden. Jag älskar dock att spela den själv, och jag tycker också att den har ett stort underhållningsvärde i toppturneringar, men det är helt enkelt den som står längst fram i kön. Det är i alla fall ett argument jag köper (även om jag vill behålla Dust2 i sin nuvarande form), men att den inte skulle vara populär i toppskiktet är svårare för mig att svälja.


Vilken karta vill du byta ut mot Inferno? (Om någon?)

0 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 0 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..