×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.

Hårdvara

Nebb angående USB- vs. PS/2-port

1
För ett tag sedan, på den tiden då ex_interp inte var låst, var det en himla massa rabalder runt hur kommandot egentligen fungerade. Till vår räddning då kom Nebb med en mycket utförlig och faktaspäckad förklaring som vi publicerade här på Fragbite.
Nu det senaste har ett nytt problem som är föremål för livlig diskussion seglat upp, och för länge sedan passerat de överspelade ex_interp-diskussionerna. Det vi talar om är som ni kanske förstod av rubriken skillnaderna mellan USB- och PS/2-portar när det gäller möss, då i synnerhet Microsofts senaste tillskott till IntelliMouse-familjen, 4.0. Denna lilla mini-artikel handlar inte först och främst om 4.0:an, då dess problem ligger i andra saker, utan mest om hur man får den optimala känslan med en 3.0- eller 1.1-mus i samma serie.

Eftersom jag själv inte är speciellt insatt i ämnet är det väl lika bra att återigen överlåta ordet till den kunnige Nebb, så att vi en gång för alla kan få frågetecknen uträtade. En kort notis innan vi går vidare dock; Nebb skrev ursprungligen det här som ett svar på en forumtråd på Gamers.nu som är en engelskspråkig hemsida. Av denna anledning är utredningen på engelska, men en svensk version kommer komma upp under dagens lopp.




Först av allt vill jag påpeka att det återkommande argumentet att USB är båda nyare kapabelt att skicka mer data än den äldre tekniken ps/2 naturligtvis helt och håller stämmer...men det gäller inte möss, inte ännu i alla fall. Vidare har faktiskt den här "debatten" ingenting att göra med vilken teknik som är bäst egentligen; istället handlar det om synkronisering, ingenting annat. Det är faktiskt endast därför som ps/2 faktiskt är "bättre" för CS, och det är tyvärr något jag upprepat otaliga gånger utan att det verkar ha satt sig. Därav denna artikel :). Hursomhelst, poängen är att spelet blir som mjukast när du lyckas kombinera de tre faktorer (ur mjukvarusynpunkt) som inverkar på just mjukhet när det gäller datorer, nämligen fps i spelet, musens uppdateringsfrekvens (hädanefter förkortat i enhet, hz) och skärmhz. Om vi nu talar CS så är maxfpsen enligt turnerningsregler 100, och av detta enkla skäl går det helt inte att synkronisera dessa tre faktorer om man använder usb, som har en statisk hz på 125 när det gäller möss. Fpsen är ju 100, och detta kan du matcha genom en skärmhz på 100, men mushzn är låst på 125, och således kan du inte synkronisera dessa tre. Med ps/2 däremot, som går att ställa in på 100hz, kan du få alla 3 värdena till exakt samma, och då uppstår den bästa uppnåeliga mjukheten du kan få. Du kan faktiskt ställa in ps/2-musen på 200hz också, och även om du vid första anblicken tror, och det med rätta förstås, att det inte blir någon synkronisering då, så förhåller det sig faktiskt som så att just för att 100 och 200 är en jämn multipel av två så blir det faktiskt bra synkat ändå.

Jag använder av gammal vana 100hz, rent teoretiskt borde jag nog använda 200hz, men av ren vidskepelse har jag inte "vågat" ändra :). Usb, däremot, som är på 125hz, hittar inte en alls lika smidig "proportionalitet" med sina 125hz ställt mot skärmens 100, och därav uppstår desynkronisering. Om man börjar titta på skärmhz så hittar man den närmaste "naturliga" hzen 120, som är nära musens 125. Ja, jag säger nära, man tappar lite synkronisering av att inte ligga på exakt samma, men det är alltid bättre att ligga väldigt nära, dvs 125 och 120 är bättre än 125 och 100. Bäst är naturligtvis de skärmar som, medelst tex powerstrip, kan ställas in på exakt 125hz. Problemet kvarstår dock. Även om du lyckas synka mushz och skärmhz så är fortfarande 100fps en limiterande faktor, och då spelar det tyvärr ingen roll att du lyckas synka de andra två faktorerna. För er som redan nu börjar tvivla så kan jag säga att jag med ett blindtest direkt kan se om det är ps/2 eller usb, förutsatt att alla andra inställningar är identiska.

För att se detta med de tre faktorerna kan du själv göra ett test där du effektivt eliminerar en faktor, nämligen genom att jämföra mjukheten på din desktop, där inget egentligen fpslås existerar. Ställ in din skärm på 120hz (eller allra helst 125) och använd usb. Med 125 här blir det då i princip exakt lika mjukt som med 100hz/100hz/100fps. I windowsmiljö används bara två faktorer, och då går det absolut att få USB lika mjukt som ps/2. För att ytterligare klargöra: gör det ovanstående i samma upplösning, och du märker att det är lika mjukt oavsett val. Behåll upplösning och inställningar, och gå in counter-strike - helt plötsligt ter sig USB väldigt hackigt medan ps/2 behåll sin smidigihet. Varför? Jo, just det, för att spelfpsen nu gör att tre faktorer spelar in, och således klarar inte usb av synkroniseringen längre.

Ni kanske tidigare frågade er varför jag skrev turneringsregler med fet text? Jo, det är för att i 1.6 KAN man faktiskt höja sin fps över 100, och sätter man då sin fps till 125 kan man ju faktiskt uppnå exakt samma mjukhet eftersom man kan synka 125 fps med 125hz på både skärm och mus. Detta blir faktiskt tom ännu lite mjukare pga högre uppdatering på allt. Det finns tyvärr dock två problem med detta, det första är som sagt att detta är förbjudet på de flesta turneringarna, samt att 1.6 är såpass fpskrävande att det redan är så svårt för många att hålla en konstant FPS på 100 att det nästan ter sig lönlöst att försöka hålla den stabilt på 125, för så fort man börjar "fpsdroppa" tappar man ju tyvärr synkroniseringen, och då börjar det hacka.

Vidare, här kommer en uppdatering:

Ni som använder microsoftdrivrutiner (oavsett version så vitt jag vet) kommer förmodligen märka att musen börjar "hänga sig" i ngn halv sekund nån gång i timmen, och detta är ju inte önskvärt. Detta har dock inget med själva tekniken eller musen att göra (som referens kan nämnas att även logitechmöss med microsoftdrivrutiner upplever samma sak). Istället är det microsofts intellipoint som helt enkelt har någon form av bugg som orsakar detta, lösningen är hursomhelst att faktiskt använda logitechs drivrutiner, även om jag själv har vant mig vid denna bug och av ren lathet/vidskepelse lärt mig leva med den. Jag tänkte nu förklara stegvis hur ni går tillväga för att fixa detta:

1. Gå in i enhetshanteraren, gå till er ps/2-mus och högerklicka på egenskaper. Välj här "avinstallera drivrutin", och följ instruktionerna. Behövs det reboot, gör detta.

2. Tanka ner logitechs drivrutiner, jag vet att tex version 9.76 funkar bra till detta. Dessa kommer i formatet .exe, och är alltså en självuppackande zipfil. Vad ni får göra är att ni högerklickar på denna fil och tar "extract" och väljer en godtycklig (förslagsvis tom) katalog att packa upp filen i. Ni kan självklart installera direkt från filen om ni vill, men jag är ingen vidare fan av programvaran "Mouseware" som ni automatiskt får installerat, då denna kan strula till en hel del knappar på era möss när det gäller counter-strike. På detta sätt slipper ni således själva programvaran och ni behåller er "microsoft-interface".

3. Gå återigen in i enhetshanteraren, gå till er ps/2-mus och högerklicka på egenskaper. Välj "uppdatera drivrutin", och peka mot katalogen där ni packade upp logitech-paketet. Välj sedan "Logitech compatible ps/2 mouse", och slutför installationen. Nu får ni förmodligen reboota ännu en gång. Det första ni sedan kommer märka när ni kommer in i Windows är att ni har acceleration, men frukta intet.

4. Gå in i registret, "kör/regedit". Välj "sök i registret", och sök efter "data", samt kryssa i "matcha hela strängar". Värdet ni ska söka efter är "Low". Ni kommer då hamna i diverse små registerkataloger, och de flesta kommer ni se har att göra med logitech och/eller musen, och i alla fall ska det stå "acceleration" på det värdet ni "hoppat" till. Ändra alla dessa värden på acceleration från "low" till "Off", det brukar vara en sisådär 5-6 stycken. Efter detta rebootar ni en gång till, och vips är accelerationen borta, samt inga mer små låsningar i counter-strike!

Ännu en sak: Med nyare intellipoint, från 4.1 och framåt, går det inte att ha högre hz på ps/2 än 100, vilket är rätt fånigt. Vad ni måste göra för att få 200hz är att antingen göra som ovan, dvs installera logitechdrivrutiner och sedan köra ett godtyckligt ps/2rate-program, eller installera intellipoint 4.0. I windows Xp går det gock även att ha 200hz med "default"-musprogramvaran.

English version

First of all, the argument about USB being capable of sending more information is off course very true..only not with mice. Scrap that idea right away, because it just isn't applied, not with current mice anyway. And, furthermore, all of this has to do with SYNCRONIZATION, nothing else. That's why ps/2 is actually better for CS, I dont know how many times I have to explain this, but it is. You see, to get the smoothest feel possible you should try to syncronize game fps, mouse hz and screen hz, and with CS that just isnt possible with USB (or well in 1.6 it is, more on this later).

With default tournament settings you will have 100 fps in counter-strike. You can match this by having 100hz at your screen. And, with ps/2, you can also syncronize this by having as "low" as 100hz on your mouse. This is what I'm currently using. You can actually use 200hz at your mouse too, for a nearly identical feel. And yes, I should probably be using 200hz too, but I'm not because of a silly a reason as being somewhat superstitious."Why, that isn't syncronized, is it?" you might say. Well, it is, because it's a "divider-by-2"-syncronization, which works good too. This is the simple truth, it's all about being in-sync. Now try the same scenario with USB. It's set for 125hz, and thats not changeable, hence you cannot ever syncronize it with your FPS. And no, 125 hz vs 100 fps isn't a good divider, so that won't work either. The best standard screen hz for usb would be 120hz, since that is as "close" as you can get to 125. Some screens will be able to use exactly 125 too, with powerstrip for example. But the fact is that you cannot syncronize screen/mouse/gamefps with USB with these settings, and that's why ps/2 actually is smoother. You don't believe me?

Well, let's just say that I can take blindtests and it would take me like 1 second to determine whether you are using ps/2 or USB if all other settings are "optimal". If you want to feel the difference, try for example to use 120hz in windows and usb in a set resolution, and then ps/2 and 100hz in the same resolution, and you will find that the feel of USB is in this case very close to the smoothness to ps/2. But, as soon as you enter the game, with, let's say, the same resolution as you tried out in windows, the feel will immediately become very different, and USB will feel very choppy compared to ps/2. This is of course because there is no limiting fps factor in windows, and only two of my originally mentioned factors are taken into account, e.g game fps is factored out.

Well, as I said, this all applied to tournament settings. In 1.5 it would have applied to the entire game, but now it is actually possible to get the same smoothness (or actually a little better), with USB. That is of course to raise your ingame fps with developer 0 to 125, and hopefully also set your screen to exactly 125hz. This way all 3 factors will be syncronized, and yes, then you will have "perfect" smoothness.

There is, however, 2 problems with this solution. First of all you would need a monster of a computer since as soon as you drop just a few fps off 125 the game would get "choppy" due to being out-of-sync again. Furthermore, this solution isn't allowed at tournaments, and in my case that means it's rather pointless.

So, there you have it.

147 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 147 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..