×
Felmeddelande :( Din CSS har inte laddats som den ska. Testa reloada sidan.

StarCraft 2

GSL: Dödens grupp med svenske Jinro är färdigspelad

1
Idag spelades den sista gruppen i det andra gruppspelet i Starcraft 2-turneringen GSL 2011 SL1. Bland gruppens spelare hittade man förutom svenskhoppet Jinro även två GSL-finalister i form av FoxeR och HopeTorture samt även GSL-vinnaren och förhandsfavoriten oGsMC.
Jinro åkte i förra GSL-säsongen ut i semifinalen mot just oGsMC, där oGsMC körde över Jinro i fyra raka kartor. Jinro inledde gruppspelet mot Terran-spelaren FoxeR och om allt gick enligt Jinros plan skulle han inte behöva möta den svårstoppade oGsMC förrän först efter att en kvartsfinalplats var säkrad.

Jinro vs. FoxeR
Matchen spelades på Xel'Naga Cavers och Jinro började mötet med att ta gas före sin första Barracks för att sedan även ta en tidig andra gas. Resultatet blev en tidig helion-grupp samt även tidiga banshees vilka han lyckades en göra en del skada med.

Jinro gick sedan över till siege tanks med vilka han långsamt attackerade FoxeRs natural expansion. Mitt under denna starka attack skickar FoxeR iväg tre medivacs fulla med marines vilka lyckas göra stor, stor skada i Jinros bas. Samtidigt lyckades FoxeR försvara sig i sin bas med de trupper han lämnade kvar vilket gjorde att Jinro insåg att loppet var kört och gav upp.

Resultat omgång 1
oGsMC vs. HopeTorture – 1-0
LiquidJinro vs. FoxeR – 0-1

Jinro vs. oGsMC
På grund av GSL:s något annorlunda gruppspelsystem innebar Jinros förlust i första omgången att ännu en förlust skulle slå ut honom ur turneringen. I den andra omgångens måste-match ställdes Jinro mot ingen annan än den PvT-starke, favorittippade oGsMC. Kartan för matchen var Lost Temple och oGsMC inledde med phoenix-harass som gav relativt goda resultat.

När båda spelarna fått upp varsin expansion utförde oGsMC en attack som Jinro med nöd och näppe lyckades hålla undan tack vare bunkers. Efter oGsMC:s attack gick Jinro för ett blue flame helion drop som gjorde bra med skada på oGsMC:s ekonomi.

Genom att sedan ta en tredje bas genom att flyga ett Command Center till ön på kartan lyckades Jinro sedan dryga ut det ekonomiska övertaget ännu mer. Jinro producerade en armé bestående av siege tanks, vikings och marines och han flyttade långsamt fram sina trupper närmare och närmare oGsMC:s bas.

Matchen blev en riktig nagelbitare med flera väldigt starka attacker från oGsMC med immortals, zealots och inslag av colossus men Jinro lyckades fortsätta att pressa sig närmare och närmare oGsMC:s bas. När Jinro började komma riktigt nära oGsMC:s natural expansion gjorde MC ett sista fruktlöst utbrytningsförsök och matchen var över.

Jinro hade mot alla odds slagit oGsMC och skulle således få spela en direkt avgörande match om en kvartsfinalplats i den tredje omgången. Vilken motståndare Jinro skulle få möta var beroende på resultatet i den andra matchen i den andra omgången. Om HopeTorture slog FoxeR skulle Jinro få möta HopeTorture i den tredje omgången.

Ifall FoxeR skulle vinna matchen skulle FoxeR vara garanterad gruppetta och HopeTorture garanterad gruppfyra. Då skulle Jinro få möta oGsMC en gång till i den tredje omgången i en direkt avgörande match om den sista kvartsfinalplatsen.

Resultat omgång 2
LiquidJinro vs. oGsMC – 1-0
FoxeR vs. HopeTorture – 1-0

Jinro vs. oGsMC
HopeTorture förlorade sin match och Jinro blev således tvungen att återigen möta den otroligt svåre oGsMC i sin kamp att stanna vid liv i turneringen. Denna gången möttes spelarna på Scrap Station och det såg tidigt farligt ut för Jinro när oGsMC gick för en 4 Warpgate-push.

Jinro byggde bunkers och drog ner SCV:er att försvara med och lyckades till svenskfansens glädje hålla av attacken. På grund av förlorade SCV:er hade oGsMC ett ekonomiskt övertag i matchen och Jinro gick för cloakade banshees för att försöka jämna ut övertaget. oGsMC hann få upp observers i god tid men Jinro lyckades ändå göra en del skada med sin harass.

oGsMC gick över till att bygga phoenixes med vilka han lyckades harassa Jinro till viss del men han lyckades främst med att hålla Jinro kvar i sin egen bas. Således kunde oGsMC ta den avlägsna guldbasen i beslag utan att Jinro ville ta sig dit och attackera. Med sin extra inkomst från guldbasen gick oGsMC sedan för något ovanliga carriers samtidigt som Jinro byggde upp en stor armé med thors, vikings och marines.

Jinro tog sedan sin armé och förstörde stenarna mellan baserna och gick till attack mot oGsMC:s mainbas. Protoss-spelarens carriers dog snabbt mot Jinros vikings och Jinro förstörde det mesta av oGsMC:s försvarande trupper. Jinro fortsatte in i oGsMC:s mainbas och förstörde byggnader samtidigt som oGsMC skickade en grupp stalkers till Jinros oförsvarade mainbas.

oGsMC som fortfarande hade sin avlägsna guldbas aktiv skulle således kunna hålla sin resursinkomst igång ifall båda spelarna förstörde varandras mainbaser. I den otroligt spännande matchen vände Jinro således hem med sina långsamma thors för att försöka försvara sin egen bas och hålla den vid liv.

Jinro lyckades ta ut de attackerande trupperna i hans bas och han gick sedan ner till den avlägsna guldexpansionen för att försöka göra slut på oGsMC. oGsMC hade fått upp en del trupper att försvara med men Jinros armé visade sig vara för stark. Jinro förstörde basen, vann matchen och skrällen var ett faktum. Jinro hade på oGsMC:s bekostnad gått vidare till kvartsfinalerna!

Resultat omgång 3
LiquidJinro vs. oGsMC – 1-0

Således går Code S-turneringen efter två gruppspel över till ett slutspelsträd där vi ser att Jinro ställs mot IdrA som efter övertygande spel vann grupp C. IdrA och Jinro möttes i det första gruppspelet i turneringen där Jinro slog IdrA på Jungle Basin. Kvartsfinalerna spelas bäst av fem kartor och sätter inte igång förrän på måndag.
Kvartsfinaler

Måndag
IMNesTea vs. choyafOu
IMMvP vs. TSL_sSKS


Tisdag
EGIdrA vs. LiquidJinro
FoxeR vs. oGsNaDa


Tid: 10:00
Stream: GOMtv.net
Idag spelades även de två sista åttondelsfinalerna av Code A-turneringen klart. Således är det klart vilka spelare som tagit sig till kvartsfinal och därmed också införskaffat sig en chans att erövra en Code S-status i de kommande Up and Down-matcherna.
Code A-spelare klara för Up and Down
oGsTOP
FOXLyn
sCfOu
Gilja
Banbansseu
FOXMoon
ST_July
oGsCezanne
Mer information om hur Code S-turneringen, Code A-turneringen och Up and Down fungerar hittar man i våra inledande nyhet om GSL 2011 SL1. Värt att nämna är att den kinesiske Terran-spelaren Loner slogs ut ur Code A-turneringen i åttondelsfinalen mot oGsCezanne.

I kvartsfinalerna i Code A-turneringen är en av de hetare matcherna mötet mellan de gamla Warcraft 3-stjärnorna FOXMoon och FOXLyn. Alla kvartsfinalmatcher i Code A-turneringen finns att beskåda i slutspelsträdet.

28 kommentarer — skriv kommentar

Kommentarerna nedan är skrivna av användare på Fragbite. Fragbite granskar inte sanningshalten i texten och du uppmanas att själv kritiskt granska och bemöta texten. Förutsätt inte att innehållet i texterna är sanning.
Visa 28 kommentarer

Skriv en kommentar

Laddar..